Początek nowego roku to duże wydarzenie. Nic dziwnego, że wywołuje mnóstwo emocji. Na atmosferę w klasie wpływa wiele czynników, w tym czas, który przeznaczysz na zabawy integracyjne. Dotyczy to nie tylko pierwszych etapów budowania nowego zespołu klasowego, ale również odpowiedniego wzmocnienia już istniejącej grupy. Jak więc budować pozytywne relacje wśród uczniów i stworzyć zgraną klasę?
Integracja klasy po powrocie z wakacji
Dzieciom, które już się znają i wracają do tej samej klasy, może być nieco łatwiej, jednak to wcale nie oznacza, że temat integracji można odpuścić lub nie jest on już potrzebny. Wręcz przeciwnie – podtrzymywanie silnych więzi w grupie wymaga systematycznej pracy. Ponadto może się zdarzyć, że jednak klasa nie funkcjonuje jako „całość”.
Zauważasz, że są w niej grupki bądź wyraźnie dominują mocne, indywidualne charaktery? A może ktoś jest poza grupą lub do klasy przyszedł nowy uczeń? W każdym z tych przypadków początek nowego roku szkolnego to dobry moment, by wrócić do tematu wspólnego poznawania się i nauki współpracy. Integracyjne animacje i zabawy pomogą Ci w tym procesie.
1. Na dobry początek! Rytuał klasowy
Podczas prowadzenia zajęć w tych samych grupach animatorzy Tumi-Tur zauważają, że ich podopieczni w szczególności chcą wrócić do niektórych zabaw lub wspólnych aktywności. Oprócz wzmocnienia więzi buduje się pewnego rodzaju wyjątkową atmosferę, charakterystyczną tylko dla tej grupy, gdy wszyscy są w komplecie. Dlatego wszelkiego rodzaju rytuały i wspólne czynności angażujące całą klasę będą stałym wsparciem dla procesu integracji grupy.
Możecie np. prowadzić album klasowy, wspólnie go ozdabiać i wymyślać scenografię do zdjęć. Innym pomysłem jest przyozdobienie klasy i zrobienie kącika, który będzie zmieniać się w zależności od pory roku czy sezonu.
U nas w pracy z maluchami świetnie sprawdzało się wprowadzenie indywidualnego przywitania. Muzyczne „dzień dobry”, od szeptu do głośnego okrzyku w rytm uderzających o ziemię paluszków, budowało napięcie pełne oczekiwania i dawało dużo radości. Nie trzeba dodawać, że podczas kolejnych zajęć dzieci już same przygotowywały się do „deszczu powitalnego”. Może więc zdecydujecie się na stworzenie wspólnej powitalnej piosenki bądź układu ruchowego?
2. Prawda-fałsz
Rewelacyjna zabawa-zagadka dla tych uczniów, którzy potrafią czytać i pisać. Zadaniem każdego uczestnika będzie wypisanie na kartce trzech informacji o sobie: dwóch prawdziwych i jednej wymyślonej (w dowolnej kolejności). Okres wakacyjny można użyć jako dobre podłoże do różnych scenariuszy i sytuacji, tych prawdziwych i fikcyjnych.Ćwiczenie można przeprowadzić na kilka sposobów, w zależności od liczby osób biorących w niej udział. W przypadku wersji dla całej grupy każdy z uczestników podpisuje swoją kartkę, następnie całość ląduje w magicznym worku. Kartki są losowane i wszyscy na głos próbują
odgadnąć nieprawdziwą informację. Ta forma sprawdzi się w przypadku mniej licznej grupy.Druga wersja wzmacnia proces poznawczy między poszczególnymi osobami.
Samodzielnie tworzymy dwa koła, uczestnicy stoją twarzami zwróceni do siebie (dzięki temu unikniemy ewentualnych sytuacji, gdy tworzą się mniejsze grupki). Każde dziecko trzyma swoją kartkę. Oba koła uruchamiają się niczym zegar, jednak w przeciwne strony. Na słowo „stop” zegary zatrzymują się, a uczestnicy stojący na wprost siebie wymieniają się kartkami i próbują nawzajem odgadnąć fałszywe zdanie. Zegar można uruchomić kilka razy, w zależności od potrzeb.
3. Integracja poprzez teatr
Teatr, w tym ćwiczenia dramowe, uczą poznawania i wyrażania emocji, zdrowej komunikacji oraz wczuwania się w daną sytuację. Dzięki temu uczestnicy mogą przerobić wybrane wydarzenie w bezpiecznej atmosferze. Zabawa w teatr to także dobra gimnastyka dla wyobraźni (i to w każdym wieku).
Zabawa z elementami pantomimy
Ćwiczenie zdecydowanie dla młodszych uczniów, choć starsi mogą wykazać sporą inwencję twórczą! Stańcie w kręgu. Możesz wziąć miękką piłkę bądź pluszaka, zabawa i tak opiera się na wyobraźni. Teraz, przy użyciu czarodziejskiej mocy, zmieniamy cechę przedmiotu. Nagle staje się np. bardzo ciężki. Podajemy przedmiot w kręgu, pantomimicznie oddając jego cechę. Gdy jest ciężki – przyda się wsparcie kilku osób, co zachęci do współpracy. Następnie zmieniamy „stan” przedmiotu. Staje się on gorący, bardzo kruchy (wymaga delikatności i uwagi), śliski, lepki i …. cuchnący. Ostatnia propozycja niezmiennie od lat zdobywa najwięcej okrzyków radości, wybuchów śmiechu i pozytywnych reakcji. W przypadku dużej grupy warto nieco zwiększyć tempo przekazywania przedmiotu lub manipulować cechą (lekki, kruchy – powoli; gorący – zwiększamy tempo itd.).
4. Pajęczyna imion
Bardzo przyjemna zabawa integracyjna, która dodatkowo buduje zaufanie w grupie i zwiększa pewność siebie. Potrzebna będzie włóczka lub sznurek (włóczką łatwiej się rzuca). Uczestnicy stoją w kole zwróceni twarzami do siebie. Rzucają do siebie sznurek w taki sposób, by część, która „przywędrowała” od poprzedniej osoby, została w dłoni. Rzucając, mówią imię osoby, do której podają sznurek, jednocześnie mówiąc jej komplement. Ostatecznie tworzy się sieć pajęcza, którą rozcina animator. Każdy na pamiątkę może zabrać swoją część sznurka (i na przykład zrobić wystawę z ich użyciem w kąciku klasowym).
5. Profesjonalna integracja z animatorem
Integracji klasy sprzyjają wszelkie aktywności wyjazdowe. Jeśli zależy Ci na tym, by wzmocnić efekty działań podjętych w klasie bądź wolisz skorzystać ze sprawdzonej ekipy do zadań specjalnych, jako Tumi-Tur zgłaszamy pełną gotowość do działania!
Integracyjne zabawy i animacje to temat wyjątkowo ważny we wszystkich programach, które realizujemy. Uwielbiamy obserwować, jak nowe dzieciaki czy młodzież, czasami początkowo odrobinę nieufne, angażują się we wspólną zabawę, współpracują ze sobą i przede wszystkim świetnie się bawią.
Na dzień aktywnej integracji zapraszamy do Chwalimierza, w pobliżu Wrocławia i Środy Śląskiej. Podczas 3,5 godzinnego programu zadbamy o stworzenie unikatowych więzi i zbudowanie zgranego zespołu klasowego. Współpracujemy z wieloma szkołami, które każdego roku do nas wracają.
Wykorzystujemy elementy team buildingu, który nie tylko skutecznie integruje, ale uczy również skutecznej komunikacji, asertywności i wspólnego rozwiązywania problemów. Dobra zabawa wymaga odpowiedniego klimatu, więc punktem kulminacyjnym będzie odpoczynek przy ognisku, muzyce i smakołykach. Świeże powietrze, sielski klimat i oderwanie od miejskiego zgiełku. Sprawdźcie cały program, w którym każdy znajdzie coś dla siebie.
Jak przeprowadzić zabawy integracyjne?
Przede wszystkim – postaw na elastyczność. Jeśli widzisz, że lekka modyfikacja zabawy jest niezbędna w Twojej grupie, do dzieła! My także dopasowujemy pomysły pod daną grupę. Przyda się również umiejętność lekkiej improwizacji. Nie zawsze dana wytyczna sprawdzi się w Twojej grupie – to naturalne.
Jest za to jedna zasada, której w animacji trzymamy się niezmiennie od lat. Jeśli widzimy, że wybrana aktywność sprawia dzieciom czy młodzieży, frajdę i dopiero się „rozkręcają”, nie trzymamy się wytycznych czasowych. Reagujemy na bieżąco.
Pozwólmy dzieciom bawić się dłużej, nawet jeśli wymaga to od nas – edukatorów, nauczycieli, animatorów – modyfikacji naszego planu działania. I odwrotnie, jeśli wybrana przez Ciebie zabawa jednak wydaje się nie sprawdzać bądź dzieciaki uwinęły się z nią szybciej, zawsze miej pod ręką kilka dodatkowych pomysłów.
Praca nad zintegrowaniem grupy rówieśniczej to proces, który wymaga włożenia wysiłku – sporo na samym początku, a następnie systematycznego podtrzymywania więzi. Nie ma jednak nic przyjemniejszego niż możliwość zbudowania fajnej, zgranej paczki młodych ludzi. Jedyne minusy całej sytuacji to moment rozstania – może być sporo łez i wzruszeń, a nawet wyznań dozgonnej przyjaźni .